Det finns inget säkert svar på den frågan eftersom den till exempel beror på om, och i så fall när, flygbolagen byter till mer hållbara bränslen. Vår forskning [17] pekar på att ett halverat flygande skulle kunna vara i linje med tvågradersmålet under förutsättning att en kraftig teknikomställning genomförs inom flyget och att utsläppen minskar i motsvarande takt även inom andra områden. EU har tagit beslut som ska leda till en sådan teknikomställning för flygningar inom EU, men för interkontinentala flygningar (som står för hälften av svenskarnas flygutsläpp) finns ännu inga starka beslut i sikte.
Om man upplever att man personligen inte klarar av att ersätta alla flygresor med andra alternativ så skulle alltså en riktlinje kunna vara att begränsa sitt flygande till hälften av genomsnittssvenskens flygande idag, dvs. max 300 mil per år, en nivå på flygande som vi hade i slutet på 90-talet. Det betyder t.ex. tur och retur Stockholm – London en gång om året, Stockholm – Sydeuropa [18] vartannat år, eller Stockholm – New York var fjärde år.
Om författaren:
Jörgen Larsson
Vice programchef, senior forskare/Institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap. Chalmers tekniska högskola, Göteborg
Min forskning syftar till att förstå hur konsumtionsmönstren kan ställas om för att uppnå politiskt uppsatta mål, t.ex. klimatmål. En del handlar om att utveckla målscenarier med beräkningar av klimatnytta från både tekniska förändringar och beteendeförändringar. Mitt huvudsakliga fokus i forskningen är analyser av politiska styrmedel som syftar till att uppnå dessa mål, bland annat avseende hur styrmedel kan designas för att både reducera utsläppen och accepteras av allmänheten. Jag arbetar i huvudsak med konsumtionsområdena långväga resande (flyg) och mat. Jag är vice programchef för Mistraprogrammet och ledare för projekten “Policy packages and public support” och “Company targets as a form of sustainable consumption governance”.
+46 708 83 33 70