Webbinarium: Konsumentmakt i en transparent tid

Webbinarium: Konsumentmakt i en transparent tid

Välkommen på webbinarium torsdag 26 november 15-16.30!

Samtal om konsumenternas möjligheter i ny värld, med debatten om Oatlys nya ägare Blackstone som exempel. Med internet, sociala medier och nya krav på hållbarhetsrapportering ökar möjligheten för konsumenterna att engagera, interagera och agera – både genom bojkotter och genom att stödja företag. Men vilka effekter får det? Slår det rättvist eller är det så att de som försöker ”rädda världen” bedöms hårdare än de som går under radarn? Får hållbart inriktade företag som går från nisch till mainstream vara beredda att få kritik?

Det kommer finnas tid att ställa frågor till panelen.

Klicka på denna länk för att delta i webbinariet Konsumentmakt i en transparent den 26 november 15-16.30.

Passcode: 152451

Seminariet kommer att livesändas och sedan läggas upp på här i efterhand.

I samtalet deltar:

Linda Nordgren, kommunikationschef på Oatly, ansvarig för bland annat konsumentrelationer och kriskommunikation.

Susanne Sweet, docent vid Handelshögskolan i Stockholm samt forskningschef på Center for Sustainability Research (CSR). Forskar bland annat på företags ansvar, deras hållbarhet och cirkulära företagsmodeller.

Magnus Boström, professor i sociologi vid Örebro universitet. Forskar inom miljö-, och konsumtionssociologi. Aktuell med ”The Oxford Handbook for Political Consumerism” om politisk konsumtion.

Jakob König, grundare av Fair Finance Guide, en konsumentguide som bl.a. granskar svenska bankers hållbarhet. Ansvarar för hållbara investeringar inom Sveriges Konsumenter.

 

Välkommen!

Jan Bertoft, moderator, generalsekreterare Sveriges konsumenter och styrelseledamot för forskningsprogrammet Mistra Sustainable Consumption.

Det här är en del av MISTRA Sustainable Consumption styrelses seminarieserie.

Om du själv inte kan komma får du gärna skicka inbjudan vidare till andra personer som du tror kan vara intresserade!

Ett virtuellt studiebesök på Retuna – världens första återbruksgalleria

I samband med hållbarhetskonferensen SCORAI, som i år hölls helt digitalt, arrangerade Mistra Sustainable Consumption ett virtuellt studiebesök hos vår partner ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna. Vi fick bland annat följa med in i deras logistikcentral och se hur det går till från att privatpersoner lämnar produkter till återvinningen, till att de får nytt liv och tas om hand för att kunna säljas i någon av gallerians butiker.

Läs mer om den internationella konferensen om hållbar konsumtion SCORAI 2020 här.

Här kan du läsa om hur mycket koldioxid vi sparade genom att hålla SCORAI helt digital.

 

Så kan vi göra matkonsumtionen mer hållbar – från kostråd till köttransonering

 

Detta webbinarie sändes live den 15 juni kl. 10-11.15.

Om webbinariet:

Dagens livsmedelskonsumtion är långt ifrån hållbar. I en rapport som publiceras den 15 juni har nio forskare sammanställt kunskapsläget kring styrmedel på mat- och miljöområdet. De har identifierat 17 olika varianter, allt från kostråd till skatter och ransonering. Vilka fungerar bäst? Under webbinariet berättar forskarna hur de skulle kunna införas och om den vetenskapliga evidensen när det gäller hur effektiva de är och om hur väl de kan accepteras. Webbinariet avslutas med rekommendationer om vad Sveriges beslutsfattare skulle kunna göra idag för att styra mot en mer hållbar livsmedelskonsumtion.

Moderator: Jörgen Larsson, docent, Chalmers tekniska högskola

Panel:

Malin Jonell, doktor systemekologi, Beijerinstitutet
Sarah Säll, doktor i nationalekonomi, Sveriges Lantbruksuniversitet
Elin Röös, biträdande universitetslektor, Sveriges lantbruksuniversitet
Kajsa Resare Sahlin, forskningsassistent, Sveriges lantbruksuniversitet

Rapporten är ett samarbetsprojekt mellan Mistra Sustainable Consumption, SLU Future Food, Beijerinstitutet, Chalmers och CeCAR/Göteborgs universitet.

Läs mer om rapporten här.

Läs hela rapporten ”Styrmedel för hållbar matkonsumtion” här. 

 

  beijerloggacmyk.png.   gu.jpg.  avancezchalmersblackcenteredpng.png.    loggamistrasctatbeskurenutanbakgrund3835.png

Kan konsumtionen bli klimatneutral genom kompensation?

Livestreamades den 15 april, 2020, kl.15-17

Liveproduktion: Flowpix

 

Om webbinariet

Allt fler företag lovar att deras verksamhet ska bli koldioxid- eller klimatneutral. Många framställer redan nu sina produkter som koldioxidneutrala, klimatpositiva eller med ”nettonollutsläpp” då de kompenserar för produkternas utsläpp.

Men allt mer kritik mot de traditionella sätten att klimatkompensera förs dock fram. Dagens Nyheter har under hösten publicerat en artikelserie som bland annat visar på stora risker och väldigt liten effekt.

Samtidigt börjar en marknad för negativa utsläpp växa fram, där företag och individer kan betala för att ta bort utsläpp från atmosfären med nya metoder. Vad betyder koldioxidneutralitet? Är det ett sätt att göra konsumtionen hållbar eller bara ett sätt att köpa sig fri från ansvar?

I PANELEN:

Eva Eiderström
Avdelningschef Handla Miljövänligt, Svenska Naturskyddsföreningen
Jonas Nässén
Docent fysisk resursteori, Chalmers, Mistra Sustainable Consumption
Marianne Tikkanen
En av grundarna till Puro.earth, ett företag som hjälper andra företag att certifiera och bedriva handel med sina negativa utsläpp.
Kaj Török
Information- och hållbarhetschef på MAX Burgers
Peter Holmgren
Skoglig doktor, senior rådgivare FutureVistas, tidigare generaldirektör för CIFOR, Centre for International Forestry Research

Tid: 15 april, 2020, kl 15-17, Plats: Online, sänds live från Open lab, KTH, Värd: Robert Höglund, ledamot i styrelsen för Mistra Sustainable Consumption

Läs mer här: https://invajo.com/l/AAmgytYAjC

Uppskalning av hållbara nisch-praktiker – vad blir miljöeffekterna?

Under 2019 har arbete inom programmet pågått med att beräkna miljöpåverkan från ett antal potentiellt hållbara konsumtionspraktiker, t.ex. tågsemestrande, att handla möbler second hand och att äta mer växtbaserad kost. På det här seminariet presenterade docent Annika Carlsson-Kanyama resultat från dessa beräkningar och blickade framåt. Både om dagens trender fortsätter samt om mer radikala förändringar av konsumtionen får genomslag.

Tid: 17 december, 2019, kl 15-18, Plats: Openlab, Valhallavägen 79, Stockholm, Värd: Mistra Sustainable Consumption

Liveproduktion: Flowpix

Influencers roll i omställningen till hållbar inredning

Inredningstrenderna går i allt snabbare cykler och konsumtionen av just heminredning är den som ökar allra mest i Sverige. Samtidigt finns ett ökat intresse för hållbar och mer långsam konsumtion, något som syns hos influencers, i inredningsmagasin och i butiker. Välkommen till ett samtal om vad hållbar inredning egentligen innebär: vad finns det för drivkrafter och svårigheter med ”hållbar inredning”? Vilket ansvar har influencers, inredningsföretag och konsumenter?

Tid: 3 december, 2019, kl 15-17 med efterföljande mingel. Plats: The Lobby, Stockholm, Värd: Annika Helker Lundström, styrelseordförande Mistra Sustainable Consumption

Liveproduktion: Flowpix