”De som säljer tvättmaskiner har konstaterat att marknaden för tvättmaskiner sedan länge är mättad. Men eftersom vårt samhällssystem bygger på att konsumtionen fortsätter så måste man ändå komma på nya sätt att sälja tvättmaskiner”, Oksana Mont, professor i hållbar konsumtionsstyrning.  FOTO: Philip Hallin CC

”Vi får dopaminkickar när vi skaffar oss någonting nytt som går att jämföra med de vi får om vi tar kokain.”  Det säger Oksana Mont, professor i hållbar konsumtionsstyrning när hon intervjuas i Kristianstadsbladet.

”Men effekten är lika stor om vi får saken genom ett klädbyte eller köper den second hand. Så dels kan man ju normalisera denna typ av konsumtion och delningsekonomi. Vi kan också se att kortare arbetstid påverkar konsumtionsmönstren så att vi inte köper lika mycket utan i stället gör mer tillverkning och lagning själv – byter ut inkomst mot tid”, säger hon.

”För 10-15 år sedan handlade marknadsföringen om att förklara en viss varas funktion men i dag handlar den i stället om att sälja en livsstil. För nu har vi egentligen redan allt vi behöver.”

Läs hela artikeln ”Bara förbjud de klimatfarliga varorna från marknaden” i Kristianstadsbladet här.