Kan konsumtionen bli klimatneutral genom kompensation?
Livestreamades den 15 april, 2020, kl.15-17
Liveproduktion: Flowpix
Om webbinariet
Allt fler företag lovar att deras verksamhet ska bli koldioxid- eller klimatneutral. Många framställer redan nu sina produkter som koldioxidneutrala, klimatpositiva eller med ”nettonollutsläpp” då de kompenserar för produkternas utsläpp.
Men allt mer kritik mot de traditionella sätten att klimatkompensera förs dock fram. Dagens Nyheter har under hösten publicerat en artikelserie som bland annat visar på stora risker och väldigt liten effekt.
Samtidigt börjar en marknad för negativa utsläpp växa fram, där företag och individer kan betala för att ta bort utsläpp från atmosfären med nya metoder. Vad betyder koldioxidneutralitet? Är det ett sätt att göra konsumtionen hållbar eller bara ett sätt att köpa sig fri från ansvar?
I PANELEN:
Avdelningschef Handla Miljövänligt, Svenska Naturskyddsföreningen
Docent fysisk resursteori, Chalmers, Mistra Sustainable Consumption
En av grundarna till Puro.earth, ett företag som hjälper andra företag att certifiera och bedriva handel med sina negativa utsläpp.
Information- och hållbarhetschef på MAX Burgers
Skoglig doktor, senior rådgivare FutureVistas, tidigare generaldirektör för CIFOR, Centre for International Forestry Research
Tid: 15 april, 2020, kl 15-17, Plats: Online, sänds live från Open lab, KTH, Värd: Robert Höglund, ledamot i styrelsen för Mistra Sustainable Consumption
Läs mer här: https://invajo.com/l/AAmgytYAjC
Uppskalning av hållbara nisch-praktiker – vad blir miljöeffekterna?
Under 2019 har arbete inom programmet pågått med att beräkna miljöpåverkan från ett antal potentiellt hållbara konsumtionspraktiker, t.ex. tågsemestrande, att handla möbler second hand och att äta mer växtbaserad kost. På det här seminariet presenterade docent Annika Carlsson-Kanyama resultat från dessa beräkningar och blickade framåt. Både om dagens trender fortsätter samt om mer radikala förändringar av konsumtionen får genomslag.
Tid: 17 december, 2019, kl 15-18, Plats: Openlab, Valhallavägen 79, Stockholm, Värd: Mistra Sustainable Consumption
Liveproduktion: Flowpix
Influencers roll i omställningen till hållbar inredning
Liveproduktion: Flowpix
Inredningstrenderna går i allt snabbare cykler och konsumtionen av just heminredning är den som ökar allra mest i Sverige. Samtidigt finns ett ökat intresse för hållbar och mer långsam konsumtion, något som syns hos influencers, i inredningsmagasin och i butiker. Välkommen till ett samtal om vad hållbar inredning egentligen innebär: vad finns det för drivkrafter och svårigheter med ”hållbar inredning”? Vilket ansvar har influencers, inredningsföretag och konsumenter?
Tid: 3 december, 2019, kl 15-17 med efterföljande mingel. Plats: The Lobby, Stockholm, Värd: Annika Helker Lundström, styrelseordförande Mistra Sustainable Consumption