Kan konsumtionen bli klimatneutral genom kompensation?

Livestreamades den 15 april, 2020, kl.15-17

Liveproduktion: Flowpix

 

Om webbinariet

Allt fler företag lovar att deras verksamhet ska bli koldioxid- eller klimatneutral. Många framställer redan nu sina produkter som koldioxidneutrala, klimatpositiva eller med ”nettonollutsläpp” då de kompenserar för produkternas utsläpp.

Men allt mer kritik mot de traditionella sätten att klimatkompensera förs dock fram. Dagens Nyheter har under hösten publicerat en artikelserie som bland annat visar på stora risker och väldigt liten effekt.

Samtidigt börjar en marknad för negativa utsläpp växa fram, där företag och individer kan betala för att ta bort utsläpp från atmosfären med nya metoder. Vad betyder koldioxidneutralitet? Är det ett sätt att göra konsumtionen hållbar eller bara ett sätt att köpa sig fri från ansvar?

I PANELEN:

Eva Eiderström
Avdelningschef Handla Miljövänligt, Svenska Naturskyddsföreningen
Jonas Nässén
Docent fysisk resursteori, Chalmers, Mistra Sustainable Consumption
Marianne Tikkanen
En av grundarna till Puro.earth, ett företag som hjälper andra företag att certifiera och bedriva handel med sina negativa utsläpp.
Kaj Török
Information- och hållbarhetschef på MAX Burgers
Peter Holmgren
Skoglig doktor, senior rådgivare FutureVistas, tidigare generaldirektör för CIFOR, Centre for International Forestry Research

Tid: 15 april, 2020, kl 15-17, Plats: Online, sänds live från Open lab, KTH, Värd: Robert Höglund, ledamot i styrelsen för Mistra Sustainable Consumption

Läs mer här: https://invajo.com/l/AAmgytYAjC

Uppskalning av hållbara nisch-praktiker – vad blir miljöeffekterna?

Under 2019 har arbete inom programmet pågått med att beräkna miljöpåverkan från ett antal potentiellt hållbara konsumtionspraktiker, t.ex. tågsemestrande, att handla möbler second hand och att äta mer växtbaserad kost. På det här seminariet presenterade docent Annika Carlsson-Kanyama resultat från dessa beräkningar och blickade framåt. Både om dagens trender fortsätter samt om mer radikala förändringar av konsumtionen får genomslag.

Tid: 17 december, 2019, kl 15-18, Plats: Openlab, Valhallavägen 79, Stockholm, Värd: Mistra Sustainable Consumption

Liveproduktion: Flowpix

Influencers roll i omställningen till hållbar inredning


Liveproduktion: Flowpix

Inredningstrenderna går i allt snabbare cykler och konsumtionen av just heminredning är den som ökar allra mest i Sverige. Samtidigt finns ett ökat intresse för hållbar och mer långsam konsumtion, något som syns hos influencers, i inredningsmagasin och i butiker. Välkommen till ett samtal om vad hållbar inredning egentligen innebär: vad finns det för drivkrafter och svårigheter med ”hållbar inredning”? Vilket ansvar har influencers, inredningsföretag och konsumenter?

Tid: 3 december, 2019, kl 15-17 med efterföljande mingel. Plats: The Lobby, Stockholm, Värd: Annika Helker Lundström, styrelseordförande Mistra Sustainable Consumption

 

document.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { setTimeout(function() { var accordions = document.querySelectorAll('.et_pb_accordion .et_pb_toggle'); accordions.forEach(function(accordion) { accordion.classList.remove('et_pb_toggle_open'); }); }, 500); // Vänta 500ms för att säkerställa att Divis JS är klart });