FOTO: Magnus Persson, Linköpings universitet till vänster spelar spelet i Västerås. 

Kan ett rollspel förändra världen? Spelet om konsumtionen gör ett försök. Det är ett kommunikationsprojekt där storskaliga sociala simuleringar, så kallade megagames, används för att spela sig fram till en hållbar konsumtion av mat, semester och heminredning.

”Spelet om konsumtionen” eller ”Changing the game of consumption” är ett rollspel som är till för 20 eller fler deltagare, ett så kallat megagame. Du som spelare antar roller av olika personer, organisationer eller företag som är involverade i, eller påverkas av, den enorma omvandlingen av samhället som krävs för att göra vår värld hållbar.

Kombination av rollspel och brädspel
– Spelet är en kombination av ett rollspel och ett brädspel, med tillräckligt många deltagare så att de sociala dynamikerna mellan dem hjälper oss att lära oss om socialt komplexa förändringsprocesser och olika perspektiv på hållbar konsumtion, säger Ola Leifner forskare vid Linköpings universitet. Det vill säga att förstå saker som kanske är för komplicerade för vissa att förstå i till exempel en vetenskaplig studie.

Genom att engagera olika människor i ett spel där en kan växla mellan att vara ett oljebolag ena gången och Greenpeace eller en fackförening en annan, är förhoppnignen från forskarna bakom spelet att spelarna får en bättre förståelse för vad vi behöver göra för att ställa om och hur man gör det. Förhoppningen är att även forskarna bakom spelet får ny input till från deltagarna. Både för att utveckla spelet och att skapa ny forskning.

Baserad på forskning
Spelet är skapat av Magnus Persson och Ola Leifner, forskare vid Linköpings universitet och baserad på Mistra Sustainable Consumptions forskning om hållbar konsumtion. Forskaren Åsa Svenfelt vid KTH och Linköpings universitet är forskningsansvarig. Hennes möjliggörare är till exempel en del av spelet.

Spelet provspelas lite då och då på olika platser i Sverige. Håll utkik i våra sociala medier för nästa spelomgång om du är intresserad av att delta.

LÄS MER: 
Linköpings universitets hemsida. 
Magnus Perssons blogg om spelet.

KONTAKT: 
Ola Leifler
Universitetslektor; Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet
ola.leifler@liu.se
013-28 16 97

Åsa Svenfelt
Universitetslektor, Linköpings universitet och forskare KTH
asa.svenfelt@liu.se
011-36 31 92