BILD: Karin Bradley, professor KTH

Visst rapporterar tidningar om ohållbar konsumtion, men desto oftare är budskapet: “köp nytt och konsumera mera!” Det visar en ny studie av svensk dagspress. Nu uppmanar forskarna bakom studien till skärpt klimat- och miljöbevakning i en debattartikel i GP.

Forskarna menar att medier ägnar sig åt det de kallar ”banal konsumism” – att framställa hög produktion och konsumtion som harmlöst och oproblematiskt.
– Vi hoppas kunna göra svenska pressen mer medvetna om hur deras skildring av konsumtion faktiskt ser ut – att de i hög grad är med och normaliserar en konsumistisk livsstil, säger Karin Bradley (KTH)  som tillsammans med forskarkollegorna Kristina Boréus, Uppsala universitet och Sofie Tornhill, Linnéuniversitetet står bakom studien. 

Hållbara alternativ får sällan uppmärksamhet
Den nya studien visar att en läsare av Aftonbladet, DN och SvD kan möta över 100 sidor prylreklam under en månad, utöver utspridda småannonser och annonsbilagor. Dessutom möts läsare ofta av redaktionella reportage och köpguider som uppmuntrar till nykonsumtion.

Att bli uppmärksammad på mer hållbara konsumtionsalternativ däremot är betydligt ovanligare. En person som läser samtliga fem tidningar som forskarna inkluderat i studien (Aftonbladet, DN, SvD, GP och Expressen) kan nämligen läsa om initiativ för exempelvis återbruk, delning och reparation mindre än en gång under en månad.

Isabel Nilsson Alarcon

VETENSKAPLIG ARTIKEL
Läs hela forskningsartikeln ”Breaking through banal consumerism – Representations of postconsumerist perspectives in mainstream press media” här.

DEBATTARTIKEL
Läs forskarnas debattartikel i GP här.

KONTAKT
Karin Bradley
Professor, Institutionen för samhällsplanering och miljö, KTH
karin.bradley@abe.kth.se
+46 879 085 91