När vi ökar vår hållbara konsumtion som till exempel att åka mer på tågsemester eller äta veganskt i Sverige påverkar det inte bara Sveriges klimat och miljö. I en ny rapport undersöks vilka miljöeffekter detta kan ha i andra länder.

Att Sveriges klimat och miljö förbättras av att vi skalar upp olika hållbara nischpraktiker finns det en hel del forskning kring. Men hur påverkas resten av världen? Det har Nils Brown, Mårten Berglund och Viveka Palm, forskare på SCB undersökt i en ny rapport.

Förutom miljöpåverkan som växthusgasutsläpp, mark-, vatten- och kemikalieanvändning så har de undersökt socioekonomiska effekter som sysselsättning och andra ekonomiska effekter som kan uppkomma i övriga länder. De nischpraktiker författarna titta på handlar om mer miljövänliga sätt att äta, att fira semester och att inreda sitt hem. De undersökte också till viss del indirekta rekyleffekter. (Läs mer om rekyleffekter här.)

Vad är det viktigaste i denna rapport?
– Kanske att vegansk mathållning gav störst minskning i miljöpåverkan. Både vad gäller klimat, markanvändning, vattenanvändning och kemikalieanvändning, som även var kvar efter man hade räknat med möjliga rekyleffekter, säger Nils Brown, forskare på SCB.

Om svenskar ställer om till en vegansk mat påverkar det alltså andra länder positivt och att den påverkar så mycket är på grund av Sveriges stora matimport.

Rekyleffekter påverkar
Nils Brown berättar också att svenskars minskade boyta först gav en relativt stor minskning i miljöpåverkan utanför Sverige, men blev snarare ökningar efter de hade tagit hänsyn till rekyleffekterna. Rekyleffekten här är alltså att med mindre utgifter för boyta, spenderar man mer pengar på andra saker som släpper ut. Resultaten är baserade på att hushållens inkomster och totala utgifter inte förändras. Men om inkomsterna däremot minskar så minskar också miljöpåverkan och rekyleffekten för minskad boyta uteblir.

RAPPORTEN:
Läs hela rapporten “Potential environmental and socioeconomic effects overseas due to the mainstreaming of sustainability-motivated niche practices in Sweden” här.

KONTAKT:
Nils Brown, forskare SCB
nils.brown@scb.se
+46 104 794 026

Mårten Berglund, forskare SCB
marten.berglund@scb.se
+46 104 794 313